“Goed aangepakt, wel leerpunten”

“Ik denk dat we het met de cliëntenraden goed hebben aangepakt in de Coronatijd. Er zijn natuurlijk veel vergaderingen uitgevallen omdat we niet bij elkaar konden komen vanwege de Coronamaatregelen. In de centrale cliëntencommissie zitten leden vanuit heel PSW. De kans op kruisbesmetting zou te groot zijn geweest. We zijn in 2020 twee keer bij elkaar geweest en hebben toen vooral over Corona gesproken. Een keer was dat met de bestuurder, Stephan Bodde. Hij gaf goede uitleg en wij konden onze ervaringen vertellen en vragen stellen. In het algemeen vond de centrale cliëntencommissie dat PSW het goed heeft gedaan. Er zijn natuurlijk altijd verbeterpunten. Een leerpunt voor de commissie is dat we misschien meer hadden kunnen beeldbellen.

In Weert lag de cliëntenraad tijdens de sluiting van het activiteitencentrum stil. Daarna zijn we anders gaan vergaderen: niet elke maand een lange vergadering, maar om de week een kort overleg. In een grote ruimte en met genoeg afstand. Het ging vooral over Corona natuurlijk: over de maatregelen, hoe het overal ging en wat er beter kon.

 

Zelf ben ik in de lockdown in mijn appartement gebleven. Omdat de persoonlijk begeleider van het activiteitencentrum zelf besmet raakte, is het beeldbelcontact een tijd gestopt. Mijn tip aan PSW was: zorg voor een tweede of derde persoon die ook over de inloggegevens beschikt zodat het beeldbellen door kan gaan. Bij mij ging dat mis en dat vond ik jammer.

Ik was wel blij dat ik na de opening van het activiteitencentrum weer heel snel aan de slag kon gaan. Het is fijner als je meer sociale contacten en afwisseling in je dag hebt. Ik vind dat PSW dat met een ‘werkbubbel’ goed geregeld heeft.

 

Wim van de Vorst bezoekt dagelijks de dagbesteding van PSW in Weert. Hij is lid van de lokale cliëntenraad van het Creatief Centrum en activiteitencentrum Edisonlaan en van de centrale cliëntencommissie van PSW.