“Een jaar later…….” (en inmiddels twee…………)
Anouk Janssen en Lizet Stals zijn beide teamleider bij PSW. Precies een jaar geleden, op zondag 15 maart 2020, worden zij met enkele collega-teamleiders en managers bij elkaar geroepen op het Centraal Bureau. Er is een virus uitgebroken en er moet besproken worden hoe PSW dat zogenaamde Coronavirus gaat aanpakken. “We hadden die zondagmiddag geen flauw idee wat ons te wachten stond. Het leek heftig, maar zou wel weer snel overgaan, was de gedachte. We zijn nu een jaar verder, er is veel gebeurd en we zitten er nog steeds middenin. Dat wij twee weken later zelf onze eerste cliënt zouden testen en dat nu nog steeds doen, had op dat moment niemand gedacht.”
Zelf testen uitvoeren
Lizet en Anouk bemannen maart 2020 samen de zorgcentrale die razendsnel voor cliënten van PSW Thuis is opgezet. Daar ontstaat het idee: “Wij gaan zelf testen. Regulier testen vraagt teveel van onze cliënten. Wij willen dat cliënten zo snel mogelijk getest worden om de verspreiding van het virus tegen te gaan, maar wel zo dat dat voor hen veilig en vertrouwd gebeurt. We zijn nog steeds heel blij met die insteek: cliënten, ouders en begeleiders waarderen het enorm dat cliënten thuis getest worden door mensen die bekend zijn met de doelgroep, dat de lijntjes kort zijn en de uitslag snel bekend is. ‘Wat zijn we blij dat jullie zijn geweest,’ hebben we vaak gehoord. Dat geeft voldoening. Zo krijg je in een roerige tijd toch het gevoel dat je iets kunt bijdragen.”
De start
Twee weken na de Corona uitbraak krijgen Lizet en Anouk een opleiding om testen te mogen uitvoeren. “We waren beide BIG geregistreerd, een verkorte opleiding volstond daarom. Diezelfde middag hebben we al onze eerste cliënt getest. Het was meteen de eerste positief geteste cliënt van PSW. Het testflesje werd voor €100,- met een taxi naar Nijmegen gereden! We moesten alles zelf uitvinden, we hadden een spiekbriefje hoe we ons volgens het protocol moesten aan- en uitkleden. De gebruikte maskers gingen in het begin in een speciale ton om ze te laten reinigen. Personeel en cliënten keken ernaar of ze water zagen branden. Jullie lijken wel maanmannetjes klonk het, is dat nou nodig? We waren meer tijd kwijt met voorbereiden, instructie geven en mensen geruststellen dan met de eigenlijke prik. We zaten in een soort dubbelfunctie.”
Breder gedragen
“Twee testers worden er in de zomer vier en nog iets later testen alle teamleiders Wonen cliënten. ”Dat gaf wat lucht. Eigenlijk hebben we al een jaar bereikbaarheidsdienst. Bij het Laurentius Ziekenhuis waren we kind aan huis, zo vaak kwamen we met testmonsters. Daarnaast hebben we in het najaar ook nog eens 350 collega’s getest in de PSW teststraat. Het was fijn dat het op een gegeven moment breder gedragen werd. Als er nu een testaanvraag komt, is er altijd een teamleider die de test wil uitvoeren.”
Heftig
“Het was naast de grote tijdsinvestering (waarbij je eigen werk gewoon doorging) vooral emotioneel een heftig jaar. In de beginperiode was iedereen onzeker, ook wij. Veel zaken waren nog niet duidelijk en niet goed geregeld. Je voelde de spanning bij cliënten en medewerkers. Na verloop van tijd werden zaken meer vanzelfsprekend. Maar bij een mogelijke besmetting steekt de spanning meteen weer de kop op. Er komt naast het persoonlijk leed zo veel bij kijken als iemand besmet is. Wij maken ons nog elke dag zorgen als we ergens gaan testen. Ook voor jezelf en je thuissituatie hoop je dat het allemaal goed gaat. We hebben drie cliënten getest die niet veel later overleden, waarvan twee aan Corona. Dat grijpt je wel aan. Maar we zijn blij dat we dit voor onze cliënten en collega’s hebben kunnen doen. Het was voor ons een jaar geleden geen vraag, maar een kwestie van: ’het moet gebeuren, we doen dit.’