PSW heeft twee vertrouwenspersonen cliënten. Zij ondersteunen cliënten en hun ouders/vertegenwoordigers. Bij vragen, problemen of klachten over de zorg, ondersteuning of bejegening kunnen zij advies of bijstand geven.

Uit het jaarverslag van de vertrouwenspersonen cliënten van PSW 2023
In 2023 zijn er in totaal 137 unieke vraagstukken, die op verschillende gebieden betrekking hadden, besproken met de vertrouwenspersonen voor cliënten. Dit is een enorme toename ten opzichte van 2022. De vertrouwenspersonen hebben geïnvesteerd in de rondgang en hun rol en positie verduidelijkt aan cliënten en medewerkers. Ook hebben zij geïnvesteerd in het opbouwen van een relatie met cliënten en ouders/verwanten, wat essentieel is voor het werk van een vertrouwenspersoon. De vele gesprekken die de vertrouwenspersonen hebben gevoerd, hebben er mede aan bijgedragen dat er geen klachten naar de klachtencommissie zijn doorgezet. Klachten werden in een vroegtijdig stadium op informele wijze opgepakt en naar tevredenheid van cliënten, ouders/verwanten. De vertrouwenspersonen richten zich vooral op verbinding tussen cliënten, ouders/verwanten en medewerkers van PSW.

In het jaarverslag van de vertrouwenspersonen is te lezen: “In het afgelopen jaar hebben we gekeken naar wat er goed gaat en wat beter kan binnen onze organisatie. Het is fijn om te zien dat steeds meer medewerkers begrijpen waarom de vertrouwenspersoon voor cliënten belangrijk is. De inzet en kennis van medewerkers bij het helpen van cliënten met verschillende behoeften, zorgen ervoor dat cliënten zich vertrouwd voelen en dat de omgeving prettig en positief is. Maar er zijn ook dingen waar we als organisatie nog beter in kunnen worden. We kunnen bijvoorbeeld beter communiceren met de familie van cliënten. Het is belangrijk dat we ze meer betrekken en duidelijker vertellen wat er gebeurt. Ook willen cliënten meer meedenken over beslissingen en hun dagelijkse planning. Zo voelen ze zich zelfstandiger. En als we met cliënten praten, moeten we extra goed opletten op hoe we praten en uitleg geven, moeilijke taal vermijden, met respect en geduld.”