Scholing
PSW heeft altijd al flink ingezet op scholingsmogelijkheden voor zijn medewerkers. Scholing draagt immers bij aan het op peil houden en verbeteren van de kwaliteit
van zorg. PSW heeft hiervoor onder andere een digitaal scholingsportaal ingericht: Learnlinq. Medewerkers vinden hierin hun noodzakelijke scholingen zoals het proces van de cliënt/de ondersteuningsplansystematiek, medicatie, ervaringsordening en totale communicatie en daarnaast een groot aanbod van andere scholingen. Op basis van persoonlijke
ontwikkeling en wensen kunnen medewerkers hierin eigen keuzes maken. In het kader van behouden van medewerkers staan (bij)scholing en persoonlijke ontwikkeling nog nadrukkelijker op de agenda dan voorheen.
Kwaliteitsverbetering ondersteuningsplannen
In 2023 is veel geïnvesteerd in de kwaliteitsverbetering van de scholing over het proces van de cliënt. Gedurende het jaar is gebleken dat er behoefte is aan een verduidelijking van eisen waar een kwalitatief goed ondersteuningsplan aan moet voldoen. Dit zal in 2024 worden aangeleverd.
Een paar voorbeelden over scholingen zoals medewerkers die op PSW Yammer delen.
1. Succesverhaal Shantala Speciale Zorg tijdens ADL
Van niet willen douchen naar graag douchen!
(met toestemming gedeeld)
Meneer van 55 jaar, verstandelijk licht beperkt, rolstoelafhankelijk. Voor ADL handelingen is hij grotendeels afhankelijk van begeleiding. Deze meneer vindt de ADL handelingen vaak vervelend, ze kosten hem veel energie en hij heeft ze dan het liefste zo snel mogelijk achter de rug. Hierbij is hij geneigd de begeleiding op te jagen en mee te nemen in zijn haast zo snel mogelijk klaar te zijn. Dit gaat vaak gepaard met gezucht, gesteun en “ja, ja, ja” zeggen. Hij is dan ook redelijk gefocust op de tijd, hoelang handelingen duren. Wanneer het hem te lang duurt, probeert hij vaker handelingen zelf alvast te doen waardoor er onveilige situaties kunnen ontstaan (hij staat bv al op voordat begeleiding er klaar voor is).
Voorheen probeerde ik zo snel mogelijk de handelingen te doen, was ik meerdere dingen tegelijk aan het doen waardoor de aandacht er niet echt bij was. Ik liet me door hem opjagen en probeerde zijn gehaaste manier zo goed en kwaad als het ging te ondersteunen.
Nu let ik erop dat ik zelf de rust bewaar, eerst bijvoorbeeld “hoi, ik kom je even helpen met douchen”, even wachten of hij antwoord wil geven en dan pas spullen gaan pakken uit de kast, ed. Cliënt gaat vrijwel meteen mee in de rust, hij wil zelfs nog wel even wat vertellen, voor we beginnen. Tijdens de handelingen zelf (zoals bv het wassen of afdrogen van de rug) let ik erop niet gehaast mijn handen te bewegen, maar met aandacht hem aan te raken. De handelingen gaan in hetzelfde tempo als voorheen (cliënt reageert positief maar het moet ook geen “uren” gaan duren 😉), maar met minder haast. Het voelt daardoor veel langzamer/rustiger.
Cliënt voelt zich veilig, dit merk ik aan het feit dat hij mij meer mijn gang laat gaan, zonder me op te jagen. Ook neemt hij zelf meer moeite om bewegingen/handelingen zelf (proberen) te doen. Maar dan wel op een rustige, veilige manier, hij wacht meer op mij (en ik op hem 😊). Achteraf geeft hij nu met regelmaat aan het een prettig moment gevonden te hebben “lekker he, even douchen”.