Kwaliteitsbeeld PSW 2023

Aan de lezer,

De afgelopen jaren hebben we je middels een jaarlijks kwaliteitsrapport een inkijkje gegeven in hoe PSW werkt aan kwaliteit. Dit jaar doen we dat voor het eerst via een kwaliteitsbeeld. We geven dit vorm op onze website, waar je tevens een beeld kunt krijgen van ons kwaliteitssysteem. In dat kwaliteitssysteem komen alle aspecten samen die te maken hebben met het werken aan kwaliteit. Uitgangpunt is DE TAAK en het werken in de driehoek van cliënt, netwerk en medewerker.  

Dit eerste kwaliteitsbeeld is samen met cliënten gemaakt. Het beeldmateriaal en de interviews zijn verzorgd door de filmploeg van PSW Gewoon Doen Media. Door hun betrokkenheid is het kwaliteitsbeeld breder toegankelijk.

Het bleek een uitdaging om het kwaliteitsbeeld beknopt te houden. Er wordt immers op zoveel vlakken hard gewerkt aan kwaliteit. We hebben ervoor gekozen om in te zoomen op hoe we alle betrokkenen meenemen in de vraagstellingen rondom toekomstbestendige zorg en het herdefiniëren van kwaliteit van zorg. Onder de noemer ‘PSW ook goed morgen’ lopen verschillende initiatieven om hier samen aan te werken. Mis je onderwerpen die in dit kwaliteitsbeeld niet nader belicht worden, kijk dan eens in ons kwalititeitssysteem (klik daarvoor hier) of in de Jaarstukken PSW 2023 (klik daarvoor hier).

Daarnaast laten we je graag zien hoe PSW de uitdagingen op de arbeidsmarkt het hoofd biedt. Bij PSW is het gebruikelijk om cliënten een stem te geven in de sollicitatieprocedure van nieuwe medewerkers. In een filmpje kun je zien wat dat betekent voor zowel de kandidaat als de cliënt. Vanuit de afdeling Mens & Organisatie en in de teams wordt veel energie gestoken in het onboardingstraject van nieuwe collega’s. Want nieuwe medewerkers vinden is één, maar je wilt ze ook graag behouden voor de organisatie. Uit intern onderzoek blijkt dat vooral de eerste periode daarin heel belangrijk is.

In onze visie op kwaliteit staat dat we cliënten nadrukkelijk betrekken in ons werken aan kwaliteit. Vaak begint dat gewoon met cliënten de vraag te stellen wat zij vinden van de ondersteuning die ze van ons krijgen. Ook het ondersteuningsplan en cliëntervaringsonderzoek bieden handvatten om daarover samen in gesprek te gaan. Bij de laatste doen we dat onder andere aan de hand van een “kletspot”. Verderop in ons kwaliteitsbeeld zie je hoe dit werkt.

In verschillende filmpjes vertellen cliënten zelf hoe zij aankijken tegen de ondersteuning van PSW. En hoewel het voor sommigen niet meevalt om verbetermogelijkheden te benoemen, blijven we samen op zoek naar mogelijkheden om het nóg beter te doen, voor toekomstbestendige, kwalitatief goede zorg en ondersteuning.

 

Ik wens je veel kijk- en leesplezier.

Stephan Bodde
Bestuurder PSW

Wat vinden de mensen die wij ondersteunen er zelf van?

De antwoorden zie je terug in drie korte filmpjes:

  • wat vind je goed bij PSW,
  • wat kan beter en
  • waaraan moet een goede begeleider volgens jou voldoen?

 

Klik op de foto voor het eerste filmpje: Wat vind je goed bij PSW?

kinderen begeleiding Limburg Afspelen

Wat vind je goed bij PSW?

PSW ook goed morgen

Het is belangrijk om anders naar de zorg te gaan kijken. De zorg staat onder druk. Er zijn meer en meer mensen die zorg of ondersteuning nodig hebben, de zorgkosten stijgen en daarnaast zijn er steeds minder mensen die in de zorg willen werken. Kortom, er zijn keuzes nodig. Alleen zo kunnen we de zorg betaalbaar en bereikbaar houden. Door met toekomstbestendige zorg aan de slag te gaan stijgen de zorgkosten minder, is er meer aandacht voor gezondheid, blijven cliënten kwalitatieve zorg ontvangen die bij hen past en wordt de druk op zorgverleners minder. De strategie van PSW en veel ondersteuning die wij bieden sluit al aan bij de gedachtegang van de landelijke beweging naar Passende zorg. Om onze strategie en ambitie naar toekomstbestendige zorg nog meer kracht bij te zetten én ons netwerk hierin mee te nemen, heeft PSW de campagne PSW ook goed morgen!’ gelanceerd.

In 2023 heeft de werkgroep die deze campagne begeleidt onder andere:

  • een ‘tour de PSW’ gemaakt: informatiebijeenkomsten voor alle medewerkers van PSW om uitleg te geven, vragen te beantwoorden, goede ervaringen te delen en ideeën op te halen.
  • een locatiescan als 0-puntmeting ontwikkeld met behulp waarvan alle locaties ‘hun toekomstbestendigheid’ in beeld kunnen brengen. Dit doen ze met cliënten, ouders/verwanten, netwerk, collega’s, stakeholders en de buurt. De locatiescan bestaat uit een analyse en een actieplan.
  • het ‘blik op de toekomst’ uitgebracht waarin verschillende materialen zijn opgenomen om het gesprek aan te gaan binnen de teams over toekomstbestendige zorg. 

Een blik op het jaar 2023

Een volledig overzicht van PSW in 2023 vind je in de Jaarstukken PSW 2023, klik daarvoor hier. In dit Kwaliteitsbeeld 2023 lichten we er een paar vaste onderwerpen uit.

Incidenten 2023 Analyse Wet zorg en dwang 2023

Wat vinden de mensen die wij ondersteunen er zelf van?

Wat kan er beter bij PSW? Klik op de foto voor de reacties van de cliënten.

Afspelen

Wat kan beter?

Nog een blik op het jaar 2023

Een duidelijke link naar kwaliteit ligt ook in de cliëntervaringen en het medewerkers tevredenheidsonderzoek.

Kletspot

De lokale cliëntenraden en centrale cliëntencommissie hebben de resultaten van het cliëntervaringsonderzoek op een speciale manier aan de orde gesteld: via een ‘kletspot’. In de kletspot zitten kaartjes met bevindingen en uitspraken uit het cliëntervaringsonderzoek. De centrale cliëntencommissie speelde het spel met de centrale ouder/verwantenraad.

Klik op de foto om daar een filmverslag van te zien.

 

In een kletspot-gesprek met cliënten en ouders/verwanten kwam de wens van ouders/verwanten op tafel meer activiteiten aan te bieden in de vrije tijd en weekenden. Cliënten hadden daar een andere kijk op. ‘We hebben al zoveel taken en bezigheden na dagbesteding/werk. We vinden het fijn om na een werkweek ‘gewoon’ vrij te zijn en met een zak chips op de bank te Netflixen.’

 

 

Afspelen

Met de 'Kletspot' het cliëntervaringsonderzoek bespreken

Wat vinden de mensen die wij ondersteunen er zelf van?

Waaraan moet een goede begeleider voldoen? Klik op de foto.

Afspelen

Waaraan moet een goede begeleider voldoen?

Bijdrage afdeling Mens & Organisatie aan kwaliteit

Een goede werving en selectie van nieuwe medewerkers en het behouden van de huidige medewerkers draagt bij aan de kwaliteit van zorg en ondersteuning aan cliënten. In een tijd van krapte op de arbeidsmarkt en toenemende zorgvragen is dit een flinke uitdaging. Ook PSW merkt daar de gevolgen van. Dat uit zich in openstaande vacatures en een hoger verloop van medewerkers dan we zouden willen. Ook al scoren we positief boven de landelijke benchmark wat betreft in- en uitstroom van medewerkers en doen we het regionaal goed, toch vraagt deze ontwikkeling ook van PSW extra aandacht en inspanning. In 2023 is daarom de afdeling Mens & Organisatie (M&O) anders ingericht en is er veel energie gestoken in de verbetering van de werving- en selectieprocedure en in acties om medewerkers te blijven boeien en binden.

 

 

Afspelen

Sollicitatieprocedure Werkleercentrum PSW Fortuna

Klik hier of op de foto voor een filmpje met een mooi voorbeeld hoe PSW zijn sollicitatieprocedures inricht met daarin altijd een rol voor cliënten of ouders/verwanten. Omdat we dat vanzelfsprekend vinden en het de kans op succes vergroot.

Klik hier voor de acties die de afdeling Mens & Organisatie in 2023 uitzette of verbeterde in het kader van werving & selectie en het boeien & binden van medewerkers.

PSW in cijfers

PSW 2023 in cijfers is bedoeld als overzicht. Meer informatie of toelichting bij de cijfers vind je bij de betreffende onderwerpen in dit kwaliteitsbeeld, ons kwaliteitssysteem of in de Jaarstukken PSW 2023.

PSW 2023 in cijfers

Begeleiders over hun werk

Wat vind je goed bij PSW, wat kan beter en waaraan moet een goede begeleider volgens jou voldoen?


De filmploeg van PSW Gewoon Doen Media heeft ook een paar begeleiders gevraagd naar hun ervaringen over PSW. Klik op de foto om te horen wat zij daarover zeggen.

Afspelen

Begeleiders vertellen

Ontwikkelthema's

In het kwaliteitsrapport over 2022 hebben we ons enthousiasme over de komst van het kwaliteitsbeeld al laten blijken. We hebben de kans benut om een kwaliteitsbeeld te maken dat meer verbonden is met ons kwaliteitssysteem en voor meer mensen toegankelijk is. Het team van PSW Gewoon Doen Media heeft een grote bijdrage geleverd aan de filmpjes. Ze zijn betrokken geweest bij de voorbereiding, de interviews, het filmen en monteren. We zijn trots op het resultaat en hopen dat je een nóg beter beeld hebt gekregen van hoe er bij PSW door alle betrokkenen aan kwaliteit wordt gewerkt.

Je hebt in dit eerste kwaliteitsbeeld kunnen lezen en zien hoe we, onder de noemer ‘PSW ook goed morgen’, met toekomstbestendige zorg aan de slag zijn gegaan. Er is een tour door PSW georganiseerd, waarbij tijdens inspiratiebijeenkomsten mooie gesprekken zijn gevoerd en ideeën zijn opgehaald over hoe we de zorg en ondersteuning vanuit PSW ook in de toekomst zo goed mogelijk kunnen bieden. Nu worden op team-/locatieniveau zogenoemde activeringsbijeenkomsten gehouden die worden afgesloten met een plan voor de toekomst. Mooie initiatieven worden gedeeld, zodat we van elkaar kunnen leren.

Voor de zorg in de toekomst zijn onze vrijwilligers en het informele netwerk van de cliënten essentieel. Het streven is om eind 2024 het aantal vrijwilligers te laten groeien van 400 naar 1000. We volgen hierin het goede voorbeeld van onze collega’s bij Cello. We gaan medewerkers van de verschillende locaties in de wijk faciliteren zodat zij kunnen bouwen aan hun lokale netwerk. Iedere stad, dorp of wijk vraagt om een lokale aanpak. Vanuit de locaties laten we medewerkers, cliënten waar mogelijk, en het netwerk een rol spelen bij het vormen, uitbreiden en onderhouden van dit netwerk. We blijven echter steeds in gesprek met de ouders/vertegenwoordigers om te kijken of er een passend netwerk is en we blijven maatwerk bieden.

In het kader van het proces van de cliënt en de ondersteuningsplansystematiek zijn in een eerder stadium al veel acties uitgezet om de actualiteit en kwaliteit van de ondersteuningsplannen te verbeteren. Zo is de scholing van medewerkers hernieuwd en zijn de sleutelfiguren toegerust om hun collega’s mee te nemen in het hoe en waarom van het proces van de cliënt. Komend jaar wordt er een ‘kwaliteitsstandaard’ opgeleverd, zodat medewerkers handvatten hebben voor waar een ondersteuningsplan in elk geval aan moet voldoen. Bovenaan blijft staan dat het ondersteuningsplan het plan van de cliënt is en ook zo wordt opgesteld.

Met betrekking tot zorgtechnologie loopt een mooi initiatief dat in 2024 vervolg zal krijgen. Er wordt gewerkt aan een Artificial Intelligence (AI) module die ondersteunt bij het opstellen van een ondersteuningsplan. Op basis van de input vanuit cliënt, verwanten en persoonlijk begeleider wordt met behulp van AI een opzet gemaakt voor een logisch, foutloos geschreven en SMART beschreven ondersteuningsplan. Cliënten en verwanten kunnen als voorheen zelf hun input leveren en behouden hiermee eigen regie, terwijl medewerkers snel en efficiënt geholpen worden met de verwerking tot een passend ondersteuningsplan.

De incidentenanalyse is de basis om te kunnen leren van incidenten. Deze vroeg echter een verdiepingsslag. Door leidinggevenden meer inzicht te geven in de incidenten op hun locaties, de opvolging beter vast te leggen en het gesprek over incidenten op verschillende niveaus te laten plaatsvinden, kunnen we de cijfers steeds beter duiden.

In 2023 is een woonwensonderzoek uitgezet onder de mensen die op de wachtlijst staan en de huidige cliënten. We onderzochten welke woonvorm passend is voor de individuele mensen, in welke regio dat is en op welke termijn. Op basis daarvan realiseren we het Woonplein, waarin diverse woonvormen een plek zullen krijgen. Dit staat als prioriteit in onze huidige meerjarenstrategie.

Een ander thema dat de komende periode veel aandacht zal krijgen betreft de grenzen aan de zorg. De processen met betrekking tot in-, door- en uitstroom worden vanuit het team Zorgbemiddeling tegen het licht gehouden en we kijken kritisch naar welke zorgvragen PSW, al dan niet in samenwerking met andere zorgaanbieders, kan beantwoorden. Medewerkers worden geschoold in het voeren van proactieve zorgplanningsgesprekken, zodat we continu de zorgvraag van de cliënt kunnen monitoren en in alle openheid met de cliënt en diens verwanten of vertegenwoordigers een passend zorgaanbod kunnen realiseren, binnen of buiten PSW.

PSW beoogt de fundamentele rechtsongelijkheid tussen Wlz-cliënten die in instellingen met of zonder behandeling wonen, tegen te gaan. Alle cliënten behoren een zorgniveau passend bij hun zorgvraag te krijgen, dat wil zeggen goed toegankelijk, binnen afzienbare tijd en niet meer of minder dan nodig. Hiertoe participeren we in een experiment mediërende behandeling samen met twee andere zorgaanbieders in de gehandicaptenzorg. In overleg met het zorgkantoor en de Nederlandse zorgautoriteit (Nza) zijn goede afspraken gemaakt, zodat we de komende drie jaar kunnen laten zien hoe deze zorg toekomstbestendig vorm gegeven kan worden.

Zoals je van ons gewend bent, blijven we ambitieus in onze ontwikkelplannen. We zijn ons er terdege van bewust dat we niet alles tegelijk kunnen en prioriteiten moeten stellen. We zijn van mening dat we met bovengenoemde ontwikkelpunten gedegen stappen zetten naar de toekomstbestendige zorg, die we gezamenlijk nastreven. Volgend jaar maken we je deelgenoot van hoever we staan, welke resultaten we behaald hebben en welke uitdagingen er nog voor ons liggen.

Reflecties

Als afsluiting van het Kwaliteitsbeeld 2023 geven de Centrale cliëntencommissie, Centrale ouder/verwantenraad, Ondernemingsraad en Raad van Toezicht hun mening over de kwaliteit van zorg en ondersteuning van PSW en het Kwaliteitsbeeld 2023.

Vragen of opmerkingen?

We hopen dat je ons Kwaliteitsbeeld 2023 met plezier hebt gelezen en bekeken. Wil je nog meer informatie over hoe PSW aan kwaliteit werkt? Kijk dan in ons Kwaliteitssysteem. Heb je vragen of opmerkingen over het Kwaliteitsbeeld 2023? Neem gerust contact met ons op via info@psw.nl of een telefoontje naar 0475-474 400.

 

Onze dank gaat uit naar de filmploeg van PSW Gewoon Doen Media, hier op de foto op Funpop waar ze elk jaar de filmopnamen voor maken. Wil je meer producties van PSW Gewoon Doen Media zien? Klik dan hier voor hun facebookpagina.