“Nieuwe zorgtechnologie gaat voordeel opleveren”
Bart Vervest is projectleider ICT bij PSW en onder andere verantwoordelijk voor de domotica binnen PSW. Patrick Leijte is projectleider en facilitator van de werkgroep ‘PSW ook goed morgen’/ toekomstbestendige zorg. Beide vertellen vanuit hun oogpunt over de toepassing van zorgtechnologie en domotica in ons nieuwe woonbegeleidingscentrum PSW Beckershof in Meijel.
Bart:
“Het nieuwe zorgtechnologiesysteem gaat voordeel opleveren.”
“De eerste avond dat het nieuwe zorgtechnologiesysteem was ingeschakeld, werd ik al gebeld voor een storing. De motor gepakt en op weg gegaan naar het nieuwe woonbegeleidingscentrum Beckershof in Meijel. Een leerpunt voor een volgende livegang van een systeem: nog eerder en meer testen en bij de eerste livegang aanwezig zijn. Mijn komst werd overigens wel gewaardeerd, dat was fijn. Sindsdien ben ik elke dinsdagmorgen op de locatie aanwezig voor vragen, om mee te kijken en om waar nodig aanpassingen te doen of acties naar leveranciers in werking te zetten.”
Overstap naar nieuwe leverancier moet vruchten af gaan werpen
“PSW heeft voor het nieuwe woonbegeleidingscentrum Beckershof een andere leverancier voor zijn zorgtechnologie in de arm genomen (Bprocare). Denk bij zorgtechnologie aan de automatisering van leef- en woonprocessen (domotica), alarmering en communicatiehulpmiddelen als intercoms, uitluisteren en uitlezen. De nieuwe leverancier biedt ons meer mogelijkheden en functionaliteiten en werkt met een ander platform achter het systeem, namelijk via een app. Via deze app kunnen we nu bijna alle functionaliteiten zelf aansturen en aanpassen. Dat brengt voordelen met zich mee: we kunnen sneller zelf handelen, we zijn niet meer afhankelijk van beschikbare monteurs (waar we soms dagen op moeten wachten) en het gebruikersgemak is vergroot. Enkele medewerkers op de locatie (de key-users) kunnen zelf via de app een groot aantal zaken aanpassen en storingen verhelpen. Ik kan dat vanaf thuis op de bank ook. Je kunt je voorstellen wat dit alles scheelt aan tijd en kosten. En vooral: bewoners zijn veel sneller geholpen als bijvoorbeeld hun epilepsie-, deurmelder of nachtcamera kapot is.”
Alles koek en ei?
“De voordelen van de nieuwe werkwijze zijn er zeker al, maar moeten ook nog groeien. Er worden andere eisen gesteld aan onze bouw en technische inrichting en aan de medewerkers. Dat vraagt tijd en wennen. We lopen natuurlijk tegen kinderziektes aan en er moet regelmatig iets aangepast worden. Dat geeft soms ergernis, logisch. De samenwerking is echter goed en geeft vertrouwen voor de toekomst.”
Patrick:
“Samen proactief kijken welke technische zorgondersteuning echt ondersteunend is.”
“PSW staat positief tegenover de inzet van zorgtechnologie. Ook veel medewerkers willen ermee aan de slag gaan maar weten vaak nog niet wat er allemaal is en wat het kan opleveren. We maken onder aanvoering van Tech-it en de afdeling ICT steeds meer stappen op dit gebied. Daarbij hoort ook het zoeken naar werkvormen die medewerkers helpen om in de grote hoeveelheid zorgtechnologie de juiste toepassingen te vinden. Het is bij het oriënteren naar de juiste ondersteunende technologie belangrijk om het met elkaar te hebben over wat het kan opbrengen. De start van het nieuwe woonbegeleidingscentrum Beckershof in Meijel was een mooie gelegenheid om een methodiek uit te proberen die normaal is in andere branches maar helemaal nog niet in de zorg: ‘Tijdpoker’; een methode die enorm kan helpen om met elkaar te prioriteren op mogelijke tijdwinst die zorgtechnologie kan opleveren. We zijn dus proactief, samen met de medewerkers in Meijel, aan de slag gegaan. En ik durf te zeggen: met succes. Welke locatie of welk team volgt?”
Trechteren naar een gezamenlijke keuze
“Vóór de opening van het woonbegeleidingscentrum hebben we alle medewerkers de toepassing van 15 technologische ontwikkelingen laten zien die hun zouden kunnen ondersteunen in het werk. Ontwikkelingen die zich elders al hebben bewezen en die Tech-it en ICT samen hebben verzameld in een handig overzicht. Bij elke optie moesten de medewerkers twee dingen scoren: hoeveel vertrouwen heb je in het middel en hoeveel uren tijdbesparing schat je in dat het je team oplevert? Na één ronde zijn we in gesprek gegaan over de scores, natuurlijk vooral tussen degenen die het hoogst en het laagst scoorden. Daarna volgde een twee ronde met dezelfde vragen. Resultaat: een top 15 samengesteld en gedragen door het team.”
Hoe verder?
“Dit jaar gaan we gefaseerd aan de slag met het uitproberen van de drie meest gekozen toepassingen om te kijken hoe ze in de praktijk werken en of ze echt opleveren wat we hopen. Dat vraagt wat geduld en zaken bijstellen. De medewerkers kunnen daarover zelf blijven meedenken. Je merkt dat de drempel lager is geworden. Medewerkers komen zelf met ideeën, ik hoor discussies over zorgtechnologie en ik proef enthousiasme. Dat is mooi. Een andere vervolgstap is hetzelfde traject doorlopen met de bewoners, natuurlijk aangepast aan hun niveau. Ik kijk daar al naar uit. Tech-it zal hierbij ondersteunen.”
Top 3
De drie technologische middelen die de medewerkers van WBC Beckershof als beste scoorden op betrouwbaarheid en tijdwinst zijn:
- Smartglass: een bril waarmee bijvoorbeeld de gedragskundige op afstand mee kan kijken naar een gesprek of handeling.
- De Hume: door middel van sensoren en algoritmen vroegtijdig stress en stressopbouw herkennen bij bewoners en hier hun ondersteuningsplan op aanscherpen.
- OWS: onze roostermodule van Ortec wordt aangepast zodat ook vrijwilligers diensten of activiteiten kunnen plukken.
Contact opnemen
Heb je een vraag? Of ben je op zoek naar advies of informatie? Onze medewerkers staan klaar en helpen je graag.
Bel ons
Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur op telefoonnummer:
0475 – 474400
Mail ons
info@psw.nl